Waarom onderwijs en mondiale competenties cruciaal zijn voor het bereiken van de SDG's

Gepresenteerd door

Dhr. Dirk Van Damme

Hoofd van de Directorate for Education and Skills, OESO

7 mei 2020
Bluepoint, Brussel

Dirk Van Damme

Datum

7 mei 2020

Tijdstip

9u30-10u30

Taal

Engels (met simultane vertaling naar NL en FR)

Duur

1u

Contact

dirk.vandamme@oecd.org

Bio:

Dirk Van Damme (PhD, Universiteit Gent) is Senior Counsellor bij het Directorate for Education and Skills bij de OESO in Parijs. Daarvoor stond hij aan het hoofd van het Centre for Educational Research and Innovation. Voordat hij in 2008 bij OESO ging werken, bekleedde hij academische functies in onderwijsonderzoek en vergelijkend onderwijs aan verschillende universiteiten, was hij adviseur voor verschillende Vlaamse onderwijsministers (1992-2000), algemeen directeur van de Vlaamse Rectorenconferentie (VLIR) (2000-2003) en stafchef van minister Frank Vandenbroucke (2004-2008). Zijn huidige interesses zijn het onderzoeken van leren, vergelijkende analyses van onderwijssystemen, levenslang leren en wereldwijde ontwikkelingen in het onderwijs.

Korte inhoud:

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn de blauwdruk voor het bereiken van een betere en duurzamere toekomst voor iedereen. SDG 4 richt zich op kwaliteitsonderwijs voor iedereen en roept op tot ingrijpende actie om leermogelijkheden uit te breiden en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, zodat alle kinderen en volwassenen de kennis en vaardigheden verwerven om te floreren. Deze keynote geeft een update over waar we staan, tien jaar voor het doeljaar 2030. Maar onderwijs heeft een veel verregaandere rol. Het bereiken van bijna alle SDG’s hangt af van het multiplicatoreffect van onderwijs: ambities in SDG 1 om armoede uit te roeien vereist universeel primair en voorgezet onderwijs; goede gezondheid en welzijn (SDG 3) is alleen mogelijk wanneer meer meisjes en vrouwen het onderwijs afronden. Maar kwaliteitsvol onderwijs betekent ook dat we beter moeten nadenken over het soort kennis, vaardigheden, attitudes en waarden die we moeten ontwikkelen om kinderen en volwassenen voor te bereiden op de wereld van morgen. Wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering en duurzame groei, maar ook digitalisering, migratie, innovatie en vrede vereisen mondiale competentie. Deze keynote gaat in op het concept van mondiale competentie en legt uit waarom en hoe het is geïntegreerd in de PISA 2018-beoordeling.