Naar een nieuw narratief voor ontwikkelingssamenwerking: de rol van wereldburgerschapseducatie

Gepresenteerd door

Mevr. Ida Mc Donnell

coördinator OESO ‘Development Co-operation Report & Data for Development’

en

Dhr. Liam Wegimont

directeur van GENE

7 mei 2020
Bluepoint, Brussel

Ida Mc Donnell
Liam Wegimont

Datum

7 mei 2020

Tijdstip

13u30-15u00

Taal

Engels

Duur

1u30

Bio:

Ida Mc Donnel is senior beleidsanalist bij het Directoraat Ontwikkelingssamenwerking van de OESO. Ze coördineert zowel het jaarlijkse ontwikkelingssamenwerkingsrapport als het ‘Data for Development project’. Daarvoor werkte ze mee aan peer reviews van het ‘Development Assistance Committee (DAC)’ en begeleidde ze tal van projecten rond internationale ontwikkeling. Vanaf 2000 werkte Ida verscheidene jaren als beleidsanalist bij het OESO-ontwikkelingscentrum en als attaché voor ontwikkelingsbeleid bij het Ierse Departement van Buitenlandse Zaken en Handel. Ze startte haar carrière als onderzoeker bij de Ierse ngo ‘Development Education for Youth’.

Liam Wegimont is de directeur van GENE en heeft sinds de oprichting in 2001 verschillende rollen in de organisatie gehad. Dhr. Wegimont is al meer dan 30 jaar betrokken in het veld van wereldburgerschapseducatie – praktijk, theoretisch, onderzoeksmatig, beleidsmatig, netwerken – als docent, jeugdwerker, lerarenopleider, schooldirecteur, curriculumontwikkelaar en beleidsanalist. Hij was co-redacteur van het OESO-boek ‘Public Opinion and the Fight Against Global Poverty’.

Korte inhoud:

Ontwikkelingssamenwerking bevindt zich op een kruispunt. Hoewel multilateralisme bedreigd wordt en internationale solidariteit meer dan ooit nodig is, suggereert het recente OESO-rapport over ontwikkelingssamenwerking ‘A Fairer, Greener, Safer Tomorrow’ uit 2019 dat zich een nieuw narratief aftekent in ontwikkelingssamenwerking. Ondertussen is al enige tijd hetzelfde aan de gang binnen het domein van wereldburgerschapseducatie, waar wereldburgerschapseducatie, ontwikkelingseducatie en sensibilisering elkaar steeds meer vinden in een nieuw en noodzakelijk narratief. Deze workshop gaat in op het recente OESO-rapport, inclusief het nieuwe narratief voor ontwikkelingssamenwerking, en exploreert de rol van wereldburgerschapseducatie in het construeren van een nieuw, wervend verhaal voor meer mondiale rechtvaardigheid.

Onderwerpen:
Het belang van verhalen voor het capteren en versterken van publieke verbeelding en beleidsvisies.
Buitenlands beleid, globale solidariteit, publiek bewustzijn, publieke kennis en burgerbetrokkenheid.
De belangrijkste trends in de opkomst van een nieuw narratief en de onderliggende waarden.
De rol van wereldburgerschapseducatie, ontwikkelingseducatie en bewustmaking.