Omgaan met controverse en polarisatie in de klas

Gepresenteerd door

Dhr. Maarten Van Alstein

senior onderzoeker, Vlaams Vredesinstituut

7 mei 2020
Bluepoint, Brussel

Maarten Van Alstein

Datum

7 mei 2020

Tijdstip

11u00-12u30
13u30-15u00

Taal

Nederlands
Engels

Duur

1u30

Contact

maarten.vanalstein@vlaamsparlement.be
Leuvenseweg 86, 1000 Brussel

Bio:

Maarten Van Alstein (°1978) is senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, een instelling voor vredesstudies bij het Vlaams Parlement. Hij studeerde geschiedenis, rechten en internationale politiek.
Binnen het programma ‘Conflict & Vrede in de Samenleving’ van het Vredesinstituut verricht hij onderzoek naar vredesopvoeding, omgaan met controverse en polarisatie in de klas, herdenkingspolitiek en herinneringseducatie.

Korte inhoud:

Discussies over politiek en samenleving raken snel verhit en dat laat zich ook voelen in de klas. Leraren en directies worden voor fikse uitdagingen geplaatst. Hoe moet je reageren op heftige of haatdragende uitspraken? Hoe geef je les over gevoelige thema’s in het leerplan? Hoe ontmijn je polarisatie? Hoe voer je gesprekken over controversiële onderwerpen zonder dat de klas opvliegt? In een interactieve lezing zoekt Maarten Van Alstein, senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, antwoorden op deze vragen.
Het Vredesinstituut is een onafhankelijke instelling voor vredesstudies bij het Vlaams Parlement. De opdracht van het Vredesinstituut is het publieke debat informeren en praktijkdeskundigen ondersteunen op basis van wetenschappelijke inzichten.