Uitwisseling over wereldburgerschapseducatie tussen Oegandese, Zambiaanse en Belgische docenten: goede praktijken

Gepresenteerd door

Voor de uitwisseling tussen Oeganda & België:

Béatrice Florence, Remi Scoupe, Monica Josephine Atai, Daniel Onyango, Medad Niwagaba, Lameca Kasozi Ndiwalana, Alice Babirye

En

Voor de uitwisseling tussen Zambia & België:

Bieke Steenman & Leen Van der Stock

7 mei 2020
Bluepoint, Brussel

Datum

7 mei 2020

Tijdstip

11u00-12u30

Taal

Engels

Duur

1u30

Bio:

5 Oegandese lerarenopleiders van 5 verschillende Ugandese Hogescholen en 2 Belgische lerarenopleiders uit Henallux Malonne.

2 Vlaamse lerarenopleiders verbonden aan de Howest, hogeschool West-Vlaanderen. Zij zullen hun eigen ervaring met het Lesson Study traject delen en representeren eveneens hun Zambiaanse collega’s verbonden met Malcom Moffat College of Education.

Korte inhoud:

Uitwisseling tussen Oegandese en Belgische docenten met focus op gender:

De uitwisseling heeft als doel een nieuwe manier te verkennen om wereldburgerschapspraktijken te bevorderen in de lerarenopleidingen van beide landen. De uitwisseling bestaat uit 1 bezoek in elk land: de Belgische lerarenopleiders gaan naar Oeganda in maart 2020 en de Oegandese lerarenopleiders gaan naar België in mei 2020. Ze zullen enerzijds de werkwijze in elkaars land ontdekken wat betreft actief lesgeven en leren, ICT, stages, microlessen … Anderzijds zullen de docenten reflecteren, getraind worden en pedagogische hulpmiddelen over wereldburgerschapseducatie en gender ontdekken om op een co-creatieve manier een les of educatieve tool samen te stellen. Deze les rond gender zal in beide contexten worden getest en verbeterd.

Lesson study als effectieve vorm van intercultureel teamleren: een goede praktijk

In deze goede praktijk presenteren we het proces van het versterken van de wereldburgerschapscompetenties van twee Vlaamse en twee Zambiaanse lerarenopleiders via een internationaal Lesson Study traject. Lesson Study is een professionaliseringsaanpak die zijn oorsprong heeft in Japan. In dit traject werd zowel een Vlaamse als Zambiaanse klaspraktijk (waarin een specifiek wereldburgerschapsthema centraal staat) systematisch onder de loep genomen door de deelnemende lectoren, met als doel verschillende (niet-)Westerse perspectieven binnen te brengen en meer algemeen om de kwaliteit van het lesgeven en het leren te verbeteren. We delen de geleerde lessen, inzichten en materialen die tijdens dit traject werden ontwikkeld. Hiermee willen we inzicht geven in en hands-on tools bieden om Lesson Study op te zetten als een duurzame manier om bij te dragen aan de professionalisering van leraren op het gebied van wereldburgerschapseducatie.