Wereldburgerschapseducatie tegen gewelddadige extremistische ideologieën, haat en intolerantie

Gepresenteerd door

Lydia Ruprecht

Coördinatrice wereldburgerschapseducatie, UNESCO

en

Fabrice Teicher

Opleider rond preventie van gewelddadig extremisme en complottheorieën

en

Prof. Dr. Daniela Piana

Professor in de Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Bologna en Coördinator Rechtsstaat en Digitaal Burgerschap, ICEDD, LUISS, Rome

7 mei 2020
Bluepoint, Brussel

Datum

7 mei 2020

Tijdstip

11u00-12u30
13u30-15u00

Taal

Frans
Engels

Duur

1u30

Contact

l.ruprecht@unesco.org
Tel: +33 (0) 1 45 68 13 42

Link

Bio:

Lydia Ruprecht is teamleider voor Global Citizenship Education (GCED) bij de Afdeling Wereldburgerschaps- en Vredeseducatie van UNESCO. Zij houdt zich momenteel bezig met het voorkomen van gewelddadig extremisme en het bevorderen van respect voor culturele diversiteit. Lydia heeft meer dan twintig jaar ervaring in de ontwikkeling en bevordering van internationaal begrip op vlak van gendergelijkheid, onderwijs, HIV en aids en cultuur. Ze werkte mee op beleidsniveau en ondersteunde nationale en internationale instellingen bij hun inspanningen om internationaal overeengekomen ontwikkelingsdoelen te implementeren. Lydia Ruprecht behaalde een bachelorsdiploma in Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Montreal (Canada), een Maîtrise in Politieke Wetenschappen en Internationale Betrekkingen en een Diplôme d’études approfondies in Politieke Sociologie aan de Université Paris I – Sorbonne (Frankrijk). Ze volgde ook een doctoraatsstudie aan de Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales (Frankrijk), evenals enkele postdoctorale cursussen aan de Essex Summer School (VK) in Social Science Data Analysis.

 

Fabrice Teicher werkt al 20 jaar op het gebied van onderwijs, opleiding en internationale solidariteit in Europa, Azië en Afrika. Hij leidde de opleidingsprogramma’s van internationale projecten van een Franse Scoutingvereniging en coördineerde vervolgens de educatieve afdeling van het Holocaust Memorial in Parijs. Later leidde hij een humanitaire ontwikkelingsorganisatie actief in 12 landen om kinderen in nood te helpen.

Met een diploma in de Hedendaagse Geschiedenis van de Sorbonne Universiteit in Parijs, werkt hij al 20 jaar rond onderwerpen als racisme, antisemitisme en vooral aan geheugen- en slachtofferstudies en complottheorieën. Dit werk heeft hem ertoe gebracht enkele jaren in te zetten op programma’s rond het voorkomen van gewelddadig extremisme (PVE-programma’s) in gevangenissen, op scholen en bij professionals die geconfronteerd worden met de opkomst van racisme en extremisme (ambtenaren, leraren, maatschappelijk werkers, beleidsmakers) en bij internationale organisaties. Hij heeft de afgelopen jaren bijgedragen aan verschillende PVE-seminars en publicaties voor UNESCO en hij is de auteur van een online cursus over mediageletterdheid op UNESCO-APCEIU GCED Online Campus.

Fabrice Teicher is lid van het Radicalization Awareness Network van de Europese Commissie.

Prof. Dr. Daniela Piana is voorzitter van de opleiding Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Bologna. Daarnaast is ze lid van het wetenschappelijk comité van de Raad van State en van het onderzoekscomité voor justitie van de OESO. Als internationaal onderzoeker ontwikkelde ze een nieuwe methode om een cultuur van rechtmatigheid te promoten op basis van een combinatie tussen verbale en non-verbale boodschappen. Ze is actief betrokken bij de High Level Experts bij E4J (Education for Justice) en is voorzitter van het UNITWIN netwerk NetLearning.

Korte inhoud:

Hoe kunnen scholen – in een tijd waarin onze samenleving in toenemende mate gepolariseerd is, waar vertrouwen in openbare instellingen lijkt af te nemen en waar geweld schijnbaar toeneemt – jongeren ondersteunen om zinvol deel te nemen aan de maatschappij? Hoe kunnen onderwijssystemen de cognitieve, sociale, emotionele en gedragscompetenties ontwikkelen die essentieel zijn voor de ontwikkeling van vreedzame en inclusieve samenlevingen en nodig zijn om geweld af te wijzen? Op basis van het recentste onderzoek van UNESCO bespreekt deze workshop hoe onderwijs leerlingen kan ondersteunen in het standhouden tegen haatdragende en gewelddadige ideologieën. Uitdagingen, veelbelovende benaderingen en valkuilen worden behandeld.